10 KROKOV AKO PREKONAŤ STRACH ZA VOLANTOM

Strach zo šoférovania môže výrazne ovplyvniť kvalitu života, ktorý žijeme, a limitovať nás v našich možnostiach pracovného i osobného uplatnenia. 
Všetci by sme mali sadať za volant s vedomím, že v premávke nie sme sami, že ľudia robia chyby, a že okolo nás jazdí mnoho vodičov, ktorí sa pri tom necítia (zatiaľ) isto, majú neskoršie reakcie a zažívajú stres. Ako bezpeční vodiči na to musíme byť pripravení a vedieť ako na rôzne situácie zareagujeme skôr než nastanú.

Kedy sa objavuje strach zo šoférovania?

Strach zo šoférovania môže mať rôzne príčiny a rovnako máva i rôzne stupne závažnosti. Pre každého vodiča je dôležité uvedomiť si svoju reálnu situáciu a uskutočniť potrebné kroky, aby sa za volantom cítil aj správal bezpečne. Začína od miernej nervozity za volantom a môže siahať až po iracionálnu fóbiu, ktorá človeku naozaj zabráni viesť vozidlo v premávke.
Strach zo šoférovania sa v odborných kruhoch nazýva aj ako amaxophobia a odbúravaniu tejto fóbie sa venujú odborníci z radov psychológov a psychiatrov. 
Zjednodušene by sme charakter strachu zo šoférovania mohli rozdeliť do niekoľkých základných kategórií:

Z hľadiska dôvodu:

  1. Prirodzený strach zo šoférovania z neskúsenosti (najmä u začínajúcich vodičov

  2. Strach vyvinutý na základe konkrétneho negatívneho zážitku - traumatizujúca skúsenosť

  3. Patologický iracionálny strach hraničiaci s fóbiou – bez konkrétneho impulzu a bez jasného dôvodu

 

1. Strach zo šoférovania z neskúsenosti je u začínajúcich vodičov pomerne prirodzený a bežný. U tejto skupiny sa objavuje prirodzene, keď sa začínajú učiť jazdiť. Treba povedať, že do istej miery u mladých vodičov je tento strach aj užitočný. Strach je totiž našou prirodzenou emóciou, je spojený s pudom sebazáchovy a je to  vlastne spôsob ako nás náš mozog varuje pred nebezpečenstvom, zvýrazňuje riziká a núti nás správať sa ostražito. 
Samozrejme, keď je strach príliš veľký, môže už aj limitovať rozhodovacie schopnosti vodiča a správnosť jeho reakcie a to je už signál, že s tým potrebuje niečo robiť. 

 

2. Strach zo šoférovania z dôvodu traumatizujúcej skúsenosti z dopravnej situácie však môže prísť aj neskôr a náhle. Dôvody môžu byť rôzne, napríklad:

  • vlastná dopravná nehoda,

  • ak je niekto svedok vážnej dopravnej nehody,

  • pokiaľ niekto stratil blízku osobu v dopravnej nehode,

  • môže plynúť aj z videí či z filmov,

  • zo zlej skúsenosti zo sedadla spolujazdca,

  • zo zlej skúsenosti z autoškoly,

  • kvôli slabému sebavedomiu,

  • kvôli nevhodnej spätnej väzbe na vodičské zručnosti od blízkej osoby či z autoškoly,

  • keď sa narodí dieťa do rodiny a prílišný strach o dieťa vedie k strachu zo šoférovania,

  • a pod.

 

3. Patologický, iracionálny strach zo šoférovania nemá vždy jasný a konkrétny dôvod či spúšťač. Tak ako ostatné známe fóbie u ľudí, aj táto si najčastejšie vyžaduje odbornú terapeutickú pomoc k objaveniu dôvodu a naplánovaniu riešenia. Fóbia môže byť aj taká silná, že predstava šoférovania u človeka vyvolá reálne fyziologické prejavy v podobe nadmerného potenia, zvýšeného búšenia srdca, nevoľnosť, zrýchlené dýchanie a pod.

 

Je strach častejší v prípade žien alebo mužov?

V Európe trápi strach zo šoférovania asi 6% ľudí vo veku 30 – 40 rokov s vodičským oprávnením a väčšina z nich jazdí a zároveň rieši tento svoj problém. Medzi vodičov, ktorí majú strach zo šoférovania, patria muži rovnako ako aj ženy, aj keď žien je tam o čosi viac. 
Ženy si tento strach viac pripúšťajú a viac o ňom komunikujú. Asi aj preto je vytvorená silná spoločenská predstava, že ženy sa boja za volantom oveľa viac než muži. Ja tam ten rozdiel nevnímam až taký veľký, je to do veľkej miery skreslené stereotypom budovaným v našej spoločnosti.
Ženy menej riskujú, nevyhľadávajú adrenalín za volantom. Muži sú odvážnejší, viac si veria a radi posúvajú hranice. V tomto kontexte je dobré doplniť zaujímavý fakt, že z celkového počtu fatálnych nehôd na Slovensku minulý rok boli len 16% ženy v porovnaní s 84% u mužov. Keď vezmeme do úvahy, že čo sa počtu mužov a žien za volantom týka, tie počty sú pomerne porovnateľné, tak nepomer fatálnych nehôd radí ženy medzi bezpečnejšie vodičky ako sú muži. 
Z našich tréningov vieme, že ženy nie sú oveľa menej zručné, majú iba viac zábran „tlačiť svoje možnosti na limit“ a povoľovať adrenalínu, aby prevzal kontrolu. Muži sú ochotní viac riskovať a teda áno, majú tým pádom menej strachu. ALE! Častokrát to má práve horšie následky (aj na iných v premávke), ako opatrnosť žien.

 

Čo robiť, ak chce človek prekonať strach zo šoférovania?

Keď človek veľmi chce, je to naozaj dobrý základ na prekonanie strachu za volantom. Na každého môže platiť iná metóda, no my v SuperDRIVE veríme, že je to možné dotiahnuť do úspešného konca pre každého, kto naozaj chce.
Dá sa povedať, že úplný základ je vziať na seba záväzok aj s vedomím, že to nemusí byť jednoduché a môžu ma počas daného procesu sprevádzať nepríjemné pocity. Vyžaduje si to mentálne presvedčenie, že to chcem a dokážem to. Podobne, ako je to pri diéte či iných cieľoch, ktoré chceme dosiahnuť, a ktoré si vyžadujú dlhodobejšie úsilie. 


Metódy na potlačenie strachu sú napríklad:

  • Virtuálna realita – vďaka možnostiam virtuálnej reality môže vodič zažiť rôzne dopravné situácie v simulovanom prostredí virtuálnej reality, kde nehrozí reálne riziko. Táto metóda sa teší pomerne dobrým výsledkom.

  •  Terapia praxou – je najefektívnejší spôsob ako prekonať strach zo šoférovania. Optimálne so skúseným vodičom vedľa seba.

  •  Terapeutická pomoc od psychológa, psychiatra, podporné skupiny, koučing či rozhovor s blízkou osobou.

Z nich najúčinnejší spôsob je tzv. terapia praxou – konfrontovanie strachu.

 

10 RÁD AKO PREKONAŤ STRACH ZO ŠOFÉROVANIA:

 

1. Priznajte si to – porozprávať sa o tom s niekým.
To nám pomôže začať to riešiť. V rámci toho je tiež dôležité zistiť a  vysloviť konkrétne dôvody, prečo to tak je. Aj keď sami nevieme z čoho to vzniklo, aj to je užitočná informácia pre človeka, ktorý nám môže pomôcť. Odhalenie príčiny pomôže prekonať strach rýchlejšie.

 

2. Jazdite s niekým vedľa seba, komu dôverujete (blízka osoba či inštruktor)
Celkom dobre funguje tzv. moderovaná jazda, keď spolujazdec komentuje premávku - na čo sa sústrediť, identifikuje možné riziká a podobne. Táto metóda pomáha vodičovi získať istotu, že mu nič neunikne (aj) vďaka podpore od spolujazdca. Úroveň stresu sa výrazne zníži, rozhodovanie je vtedy jednoduchšie a šoférovanie sa zdá byť oveľa viac pod kontrolou. Pokiaľ máte vo svojom okolí skúseného vodiča, ktorému dôverujete, poproste ho o takúto pomoc. Prípadne sa obráťte na profesionálnych inštruktorov.
Keď pri sebe máme skúsenú osobu, ktorá nás vie upokojiť a v pokoji poradiť, keď váhame, tak to je účinná pomoc pri prekonávaní strachu za volantom. 

 

3. Buďte v pohode 
Dbajte na to, aby ste boli dobre oddýchnutý a v psychickej pohode vždy, keď sadnete za volant. Hlad, hnev a ani iný emocionálny nepokoj nie sú dobré pre bezpečné jazdenie. Rovnako, čo sa týka oblečenia, oblečte si niečo pohodlné, nech vás nič netlačí ani neobmedzuje v pohybe. Dýchajte zhlboka a myslite pozitívne.

 

4. Verte si 
A to najmä ľudia, ktorých strach do určitej miery súvisí aj s podrývaním sebavedomia. Je dôležité zvrátiť tento vzorec správania a presvedčiť sa, že to zvládnete a dokážete. Môže ísť o negatívny zážitok už z autoškoly, od rodiča alebo partnera. Najprv treba odstrániť mentálny blok v mysli a až potom môžeme pracovať na fyzických zručnostiach.

Pozitívne afirmácie môžu pomôcť a netreba sa hanbiť (ani pred sebou) si ich vravieť, napr.:

  • Strach, ktorý cítim je normálny, vyplýva z mojej zodpovednosti

  • Viem, čo mám robiť, mám to pod kontrolou

  • Strach prekonám

  • Všímam si premávku, predvídam riziká, som na ne pripravená/ý

  • ...

 

5. Začnite postupne 
Najlepšie je odbúravať strach postupne, hoc malými krokmi. Môže sa to pokojne začať aj tým, že si sadnete do zaparkovaného auta a lepšie spoznáte jeho ovládanie, čo je kde a ako sa zapína – bez vyštartovania z miesta. Následne jazda po parkovisku (veľkom a optimálne nie preplnenom) a postupne pridávať vzdialenosť a náročnosť úkonov. Pokračovať vždy, keď predchádzajúca aktivita je zvládnutá bez stresu. 

 

6. Naplánujte si svoju cestu
Vyštartujte skôr – znížite si stres s hľadaním cesty, miesta na parkovanie a podobne. Zároveň si doprajete priestor na prípadnú prestávku, ak budete potrebovať pauzu.

 

7. Jazdite viac cez deň
Začnite jazdiť len cez deň, je to menej stresujúce. V noci je viac nebezpečných faktorov, ktoré vás môžu prekvapiť, keďže býva znížená viditeľnosť. Objekty v premávke sú oveľa ťažšie viditeľné, mnoho rizík spozorujete, až keď sú príliš blízko, s čím je často spojené preľaknutie. Tiež svetlá protiidúcich áut oslepujú vodičov a tí nevedia správne odhadovať vzdialenosť ani rýchlosť ostatných áut. Veľa vodičov, ktorí jazdia bez problémov počas dňa, majú stále strach jazdiť po tme. Je jednoduchšie prekonávať strach postupne, najprv cez deň, potom v noci. 

 

8. Jazdite jazdite jazdite 
Keď sa neskúsenému vodičovi stane kolízia alebo nebodaj dopravná nehoda, strach sa častokrát ešte zväčší. Je veľmi dôležité, aby ani takáto situácia nespôsobila, že prestane jazdiť. Keď by sa tak stalo, blok spojený so strachom sa ešte zväčší a v budúcnosti to bude oveľa náročnejšie jazdiť opäť. Preto odporúčame neprestávať jazdiť. Radšej zvoliť metódy na odstránenie strachu – napríklad jazdiť s blízkou osobou, keď sa to dá, alebo absolvovať kondičné jazdy. 
Veľmi častým dôvodom, prečo vodiči majú strach za volantom, je práve ten, že nepoznajú vlastné zručnosti a ani fyziku auta, jeho správanie v kritických situáciách. Na toto neexistuje lepšie riešenie ako vyskúšať si to na tréningu bezpečnej jazdy v bezpečnom prostredí tréningových centier, kde sa nič nestane, ak to vodič nezvládne. Jeden tréning pomôže získať sebaistotu za volantom, ktorú by vodič získaval mesiace či roky na cestách.

 

9. Zrýchľujte pomaly 
Mnohokrát sa stretávame s tým, že vodiči aj po prekonaní stresu za volantom v mestskej premávke majú naďalej strach jazdiť po diaľniciach. Je na to viac dôvodov, ale všetky sa dajú spracovať. Je to najmä preto, lebo v meste často jazdíme obvyklé trasy, na ktoré si vodič zvykne a dokáže sa viac uvoľniť za volantom. Diaľnice jazdia neskúsení vodiči menej, preto dlhšie trvá, kým získajú dosť skúseností. Tiež je pre nich desivá tá vysoká rýchlosť a viac jazdných pruhov v jednom smere. Aj tu môže pomôcť - aspoň spočiatku, jazdiť s niekým blízkym, kto vie upokojiť a prípadne poradiť.

 

10. Začnite v známom prostredí
Vždy je najlepšie začať jazdiť v lokalite, ktorú poznáme, nie v úplne novom prostredí. Odpadáva nám stres z neznámeho prostredia, kde okrem ovládania vozidla musíme hľadať aj správny smer cesty. 

 
 

Ďalšie zaujímavé články

x
Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní sa môžete bližšie informovať na adrese: ochrana údajov OK