AKO CESTOVAŤ NA HORY BEZ PROBLÉMOV?

Chystáte sa na hory, či už na víkend alebo na prázdniny? Ponúkame Vám pár základných rád, ktoré Vám môžu pomôcť vyhnúť sa zbytočným problémom na ceste za lyžovačkou.

 

Príprava vozidla pred cestou

Pneumatiky

Na snehu majú pneumatiky až 5x menšiu priľnavosť a 3x dlhšiu brzdnú dráhu ako na suchej vozovke. Okrem kontroly dostatočnej hĺbky dezénu (odporúčame min. 4 mm) sa zamerajte aj na tlak. Nesprávne nahustené pneumatiky predlžujú brzdnú dráhu, zvyšujú riziko šmyku aj spotrebu. Prispôsobte tlak v pneu hmotnosti vozidla, ktoré bude počas cesty na hory spravidla plne naložené. Hodnoty odporúčané výrobcom nájdete na štítku vo vozidle (rám dverí, veko nádrže) alebo v návode na obsluhu.

TIP: Rýchlu kontrolu hĺbky dezénu urobíte pomocou 2€ mince, ktorej strieborný okraj má 4 mm.

Ostrekovače

Dolejte nemrznúcu zmes do ostrekovačov. Nie je nič horšie ako špinavé, prípadne zamrznuté čelné sklo. Majte v aute balenie zmesi naviac. Preverte tiež funkčnosť stieračov, aby Vám nezanechávali nepríjemné čiary vo výhľade.

Servisná kontrola

Predovšetkým pred dlhou cestou do zahraničia sa oplatí nechať si auto skontrolovať v servise. Jednoduchá kontrola vozidla zaberie spravidla hodinu. Cena sa v priemere pohybuje okolo 30 EUR, no tieto peniaze sú určite dobre investované.

Umiestnenie predmetov vo vozidle

Venujte dostatočnú pozornosť umiestneniu predmetov vo vozidle. Nie len lyže, ale rovnako lyžiarky či prilba Vás potenciálne môžu zraniť. Ich trajektória pohybu pri náraze je totiž mnohokrát iná, než predpokladáme. Okrem toho hmotnosť predmetov v prípade havárie je mnohonásobne vyššia, takže z dvojkilovej topánky je razom aj 50 kg neriadená strela. Taká hmotnosť Vám vie smrteľne ublížiť.

Lyžiarky teda nepatria pod predné sedadlá. Ale kam ich (a ďalšiu výbavu) uložiť? Najbezpečnejšie riešenie je jednoznačne strešný box, ktorý sa dá v dnešnej dobe dá ľahko zapožičať. Pokiaľ ho nemôžete použiť, vozte náklad radšej v batožinovom priestore, upevnený tak, aby v kufri "necestoval". Niektoré vozidlá majú medzi zadnými sedadlami tunel, do ktorého sa dá umiestniť vak so zimnou výbavou. Aj ten radšej nezabudnite upevniť k vozidlu. Pokiaľ je nutné mať nejaký náklad v kabíne, mali by to byť skôr mäkké veci a odporúčame ich pripútať.

 

Pred jazdou

Trasa

Pozrite sa vopred online na najvhodnejšiu trasu a naplánujte si možné zastávky. Nezabudnite na diaľničné známky potrebné pri ceste do zahraničia.

Povinná výbava

Pokiaľ idete za snehom do cudziny, oplatí sa pozrieť, či sa povinná výbava v cieľovej alebo tranzitnej krajine nelíši. Ušetríte si tak nepríjemnosti pri prípadnej policajnej kontrole. Napríklad vo Francúzsku alebo v Poľsku musíte mať vo vozidle bezpečnostné vesty pre celú posádku, u severných susedov naviac aj príručný hasičský prístroj.

Odporúčame pribaliť aj snehové reťaze. Na horách človek nikdy nevie, kedy napadne sneh. Okrem toho, sú miesta, kde sú snehové reťaze povinné (napr. niektoré úseky v Rakúsku, Francúzsku, Taliansku).
 

Tipy pre samotnú jazdu

Oblečenie

Za volant nesadejte v zimnej bunde. Bude vás obmedzovať v pohybe, čo môže byť pri potrebe presného manévrovania auta na šmykľavom povrchu kľúčové. Po pár minútach sa v nej naviac začnete potiť, čo bude mať za dôsledok nervozitu a nepozornosť.

Svetlá

Zapnite si stretávacie svetlá. Nielen vo vozidlách bielej a sivej farby si tým zabezpečíte dostatočnú viditeľnosť z pohľadu ostatných účastníkov.

Kúrenie

Nastavenie teploty vyhrievania na maximum neznamená, že sa interiér vyhreje rýchlejšie. Stačí nastaviť 20 stupňov, aby organizmus neutrpel veľký teplotný šok a znížili ste riziko prechladnutia.

Rovnako vyhrievanie sedadiel nepotrvá kratšie, keď si zvolíte intenzitu 3. Rozdiel nie je v tom, ako rýchlo teplo bude, ale akú vysokú teplotu dosiahne. Keď vyhrievanie sedadla nastavíte na úroveň 1, sedadlo sa zohreje cca na 30°C, úroveň 3 bude pokračovať na hodnotu približne 39°C.

Klimatizácia

Klíma okrem chladenia, vzduch aj vysušuje. Keď sa vám teda zahmlievajú okná zvnútra, paru najrýchlejšie a najúčinnejšie odstránite práve zapnutím klimatizácie.

Jazda na snehu

Jazdite v prvej tretine rozsahu otáčok motora. Na snehu by ste mali mať zaradený o 1 rýchlostný stupeň viac, než by ste mali na rovnakom mieste v lete. Prečo? Motor neprenáša na pneumatiky zbytočne veľa sily a tie majú vďaka tomu viac priestoru vyrovnať sa s klzkým povrchom. Vysoké otáčky naviac znamenajú vyššiu spotrebu, ale hlavne zvádzajú k vyššej rýchlosti, čo znamená na zimných cestách zvýšené nebezpečenstvo.

Na snehu je treba brzdiť, zrýchľovať aj zatáčať plynule a citlivo. Prudkými manévrami sa môžete dostať do šmyku. Pravidelne si kontrolujte priľnavosť pneumatík jemným pribrzdením.

Podľa aktuálnej situácie dodržujte dostatočný odstup od vozidla pred Vami. V zime na klzkom povrchu by to malo byť aspoň 6 sekúnd.

Pozornosť

100x omieľané, ale stále pravdivé – nesadajte za volant unavený. Je zbytočné snažiť sa cestu zvládnuť za čo najkratší čas, radšej si naplánujte prestávky. Pred jazdou si dajte ľahké jedlo a primerane pite. Pri jazde zasneženou krajinou je všadeprítomná biela farba naviac náročná na oči. Preto pri známkach únavy zastavte, prejdite sa, zacvičte si a interiér vozidla pravidelne vetrajte.


Krásnu lyžovačku praje Tím SuperDRIVE

Ďalšie zaujímavé články

x
Na zlepšenie našich služieb používame cookies. O ich používaní sa môžete bližšie informovať na adrese: ochrana údajov OK