top of page
Peter K

5 navrhovaných opatrení zo správy ETSC na zlepšenie bezpečnosti motorkárov

European Transportation Safety Council (ETSC) je nezisková organizácia, ktorá sa

dlhodobo zaoberá problematikou bezpečnosti na cestách. Koncom marca ETSC

vydala pomerne obsiahlu správu, ktorá sa týka bezpečnosti motorkárov.


ETSC v správe konštatuje, že v roku 2021 zomrelo v EÚ pri jazde na motocykli

alebo mopede 3 891 ľudí, z ktorých približne 90 % tvorili muži. Toto číslo je o 25 %

nižšie ako pred desiatimi rokmi, no v rovnakom období klesol počet iných úmrtí na

cestách o tretinu.


V pomerne obšírnej správe nás zaujalo:


1. EU a teda aj jej jednotlivé členské štáty by mali uzákoniť povinnosť predávať na

svojich trhoch len motocykle s ABS systémom. Toto odporúčanie by sa týkalo aj

motocyklov do 125 cm3.


Si za povinné ABS systémy na motorkách?

  • Áno

  • Nie


2. Povinné technické kontroly by sa mali vyžadovať pre všetky motocykle

a mopedy. Súčasťou by mala byť aj kontrola, či neboli motocykle upravené na

vyššiu rýchlosť. Vlády jednotlivých štátov by mali lepšie presadzovať obmedzenia

rýchlosti, ktoré sa vzťahujú na motocyklistov, s cieľom zohľadniť skutočnosť, že

motocyklisti si zakrývajú tvár prilbami, takže ich nemožno identifikovať v

krajinách, ktoré pri udeľovaní sankcií vyžadujú identifikáciu vodiča/jazdca.


3. Presadzovanie nosenia prilieb by sa malo zlepšiť, najmä v krajinách s veľmi

nízkou úrovňou nosenia prilieb, ako sú Grécko a Cyprus. EÚ a národné vlády by

tiež mohli podporovať systém informovania spotrebiteľov o bezpečnostných

vlastnostiach prilieb a iných ochranných prostriedkov, ako sú airbagové vesty.


4. Výrobcovia osobných, dodávkových a nákladných automobilov by tiež mali

zlepšiť detekciu motocyklistov pomocou bezpečnostných technológií, ako je

napríklad automatické núdzové brzdenie.


5. Oveľa viac pozornosti by sa malo venovať doručovateľom, ktorí sú vysoko

rizikovou skupinou vzhľadom veľmi častej straty pozornosti z dôvodu používania

mobilných telefónov, vyššieho stresu kvôli tlaku na rýchle dodanie zásielok,

nedostatočného používania ochranných odevov a horšieho technického stavu

motocyklov.

 

S tréningami motoškoly sme v SuperDRIVE začali už v roku 2009. Za ten čas sme

preškolili tisíce motorkárov, ktorí absolvovali náš tréning na rôznych strojoch. Od

mopedov, až po ťažké Harley Davidson. Z nášho pohľadu s navrhovanými

zmenami jednoznačne súhlasíme.


Schvaľujete navrhované opatrenia aj vy? Napíšte nám do komentára.



59 views0 comments

Recent Posts

See All

Opmerkingen


bottom of page