European Transportation Safety Council (ETSC) je nezisková organizácia, ktorá sa
dlhodobo zaoberá problematikou bezpečnosti na cestách. Koncom marca ETSC
vydala pomerne obsiahlu správu, ktorá sa týka bezpečnosti motorkárov.
ETSC v správe konštatuje, že v roku 2021 zomrelo v EÚ pri jazde na motocykli
alebo mopede 3 891 ľudí, z ktorých približne 90 % tvorili muži. Toto číslo je o 25 %
nižšie ako pred desiatimi rokmi, no v rovnakom období klesol počet iných úmrtí na
cestách o tretinu.
V pomerne obšírnej správe nás zaujalo:
1. EU a teda aj jej jednotlivé členské štáty by mali uzákoniť povinnosť predávať na
svojich trhoch len motocykle s ABS systémom. Toto odporúčanie by sa týkalo aj
motocyklov do 125 cm3.
Si za povinné ABS systémy na motorkách?
Áno
Nie
2. Povinné technické kontroly by sa mali vyžadovať pre všetky motocykle
a mopedy. Súčasťou by mala byť aj kontrola, či neboli motocykle upravené na
vyššiu rýchlosť. Vlády jednotlivých štátov by mali lepšie presadzovať obmedzenia
rýchlosti, ktoré sa vzťahujú na motocyklistov, s cieľom zohľadniť skutočnosť, že
motocyklisti si zakrývajú tvár prilbami, takže ich nemožno identifikovať v
krajinách, ktoré pri udeľovaní sankcií vyžadujú identifikáciu vodiča/jazdca.
3. Presadzovanie nosenia prilieb by sa malo zlepšiť, najmä v krajinách s veľmi
nízkou úrovňou nosenia prilieb, ako sú Grécko a Cyprus. EÚ a národné vlády by
tiež mohli podporovať systém informovania spotrebiteľov o bezpečnostných
vlastnostiach prilieb a iných ochranných prostriedkov, ako sú airbagové vesty.
4. Výrobcovia osobných, dodávkových a nákladných automobilov by tiež mali
zlepšiť detekciu motocyklistov pomocou bezpečnostných technológií, ako je
napríklad automatické núdzové brzdenie.
5. Oveľa viac pozornosti by sa malo venovať doručovateľom, ktorí sú vysoko
rizikovou skupinou vzhľadom veľmi častej straty pozornosti z dôvodu používania
mobilných telefónov, vyššieho stresu kvôli tlaku na rýchle dodanie zásielok,
nedostatočného používania ochranných odevov a horšieho technického stavu
motocyklov.
S tréningami motoškoly sme v SuperDRIVE začali už v roku 2009. Za ten čas sme
preškolili tisíce motorkárov, ktorí absolvovali náš tréning na rôznych strojoch. Od
mopedov, až po ťažké Harley Davidson. Z nášho pohľadu s navrhovanými
zmenami jednoznačne súhlasíme.
Schvaľujete navrhované opatrenia aj vy? Napíšte nám do komentára.
Opmerkingen