top of page
Lucia Solomon

Ako si správne vybrať pneumatiky?

Updated: Mar 3, 2023


Pneumatiky sú to jediné čo nás drží na ceste. Preto netreba podceňovať výber tých správnych pneu pre naše vozidlo, pre región v ktorom jazdíme a pre náš jazdný štýl.


Ceny pneumatík sú rôzne a aj preto mnoho vodičov lákajú tie lacnejšie, no pre ovládateľnosť i bezpečnosť vozidla, komfort vodiča a dokonca aj pre spotrebu to môže znamenať značné rozdiely. Na prvý pohľad sú všetky pneumatiky takmer rovnaké. No oplatí sa naštudovať si jednak výsledky testov a urobiť si prieskum trhu.


Čo znamenajú čísla a značky na pneumatikách?


Kľúčové sú aj samotné informácie na pneumatike – množstvo značiek, čísel a písmen síce na prvý pohľad pôsobí komplikovane, no každá značka znamená konkrétnu vlastnosť pneumatiky a pre výber správnych pneumatík je dôležité im rozumieť.


Pozrite si popis jednotlivých čísel a písmen.



Ako sú testované pneumatiky?


Nové pneumatiky sú pravidelné vyhodnocované z hľadiska viacerých kritérií, ktoré vyhodnocujú ich funkčnosť, bezpečnosť ako aj komfort pre vodiča či posádku auta.


Kľúčové aspekty testovania pneumatík:

- brzdná dráha - priľnavosť - hlučnosť pneumatík - jazdné vlastnosti v bežných aj limitných situáciách - akcelerácia - preklz kolies - aquaplaning - vibrácie - tendencia pretáčavého či nedotáčavého šmyku

Čo musí spĺňať dobrá pneumatika?


  • Ideálne rovnako dobré správanie za sucha aj mokra (v prípade zimných pneumatík na mokru/suchu/snehu)


  • Dobrý brzdný výkon na všetkých povrchoch


  • Nízka miera opotrebovanosti, aby sa zaručila čo najdlhšia životnosť pneumatiky


  • Čo najnižšia miera valivého odporu, zabezpečujúca nižšiu spotrebu a v prípade elektromobilu vyšší dojazd

Subjektívne testovanie má na starosti skúsený testovací pilot (ide často o bývalého pretekára), ktorý, bez toho, aby vedel, aké pneumatiky má práve obuté na aute, hodnotí na základe vlastných pocitov na bodovej škále 0 až 10 vlastnosti danej sady. Najčastejšie sa opäť hodnotí už spomínaná ovládateľnosť, stabilita pri riadení a pri vyhýbacích manévroch, trakcia a ďalšie dôležité aspekty, z ktorých sa skladá celkový dojem a hodnotenie.


Pneumatiky je môžeme vyberať aj podľa štandardizovaných štítkov EÚ


Pneumatiky okrem vyššie spomenutých značiek disponujú aj štítkovaním Európskej únie. Na nálepke, ktorá sa používa napríklad aj pri označovaní energetickej triedy elektrických spotrebičov, sa v prípade pneumatiky nachádzajú aj ďalšie informácie, ktoré bežnému používateľovi mnohokrát prezradia všetko podstatné o pneumatike a sú dobrým rozhodovacím faktorom.



Na štítku pneumatiky sa nachádzajú dva najdôležitejšie ukazovatele – priľnavosť na mokru a efektivita spotreby. Priľnavosť na mokrej vozovke je označená písmenami A-E, pričom kategória A je tá najlepšia. Rozdiel medzi jednotlivými kategóriami znamená predĺženie brzdnej dráhy na mokrej vozovke o 3-6 metrov, čo rozhodne nie je málo.


Rovnako je od A až po E označovaná aj efektivita spotreby pneumatiky. Aj v tomto prípade kategória A znamená, že pneumatika je najefektívnejšia a vozidlo, či už spaľovák alebo elektromobil, by mal mať s takýmto obutím nižšiu spotrebu.


Pneumatika totiž zodpovedá za 20 – 30 % celkovej spotrebu auta. Rozdiel v spotrebe medzi jednotlivými kategóriami sa pohybuje zhruba na úrovni 0,1 l/100 km, pri elektromobiloch to môžu byť 0,2 – 0,4 kWh/100 km.


Okrem týchto dvoch vlastností EÚ sleduje aj hlučnosť. Tá má kategórie A-C a taktiež sa udáva aj hodnota hluku v decibeloch. Pri zimných pneumatikách sa objavujú štítky, ktoré napovedajú, či je pneumatika vhodná do ľahších, alebo najnáročnejších zimných podmienok.


Aká pneumatika je najlepšia?


Úplne jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje, pretože tie najlepšie pneumatiky sú navrhnuté do špecifických podmienok, kde fungujú skvele, no v iných podmienkach sa môžu naopak správať zle. Pre bežného používateľa ale môže byť skvelým smerodajným údajom hodnotenie pneumatík na štítkoch.

Čím nižšie písmeno v abecede pneumatika má v jednotlivých oblastiach, tým je v danej kategórii lepšia. Určite je dobré sledovať aj nezávislé testy pneumatík, ktoré o nich prezradia viac, ako sa správajú v rôznych podmienkach.

Pri nákupe pneumatík nezabudni sledovať značky na samotnej pneumatike. Okrem šírky a výšky profilu je dôležitý rýchlostný index a index zaťaženia. Rýchlostný index by nemal byť nižší ako maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla a to isté platí aj o indexe zaťaženia.


Kedy sa rozhodnúť pre celoročné pneumatiky?



Na väčšine územia Slovenska nie je zima dlhá ani príliš štedrá čo sa týka snehu. Preto pre mnohých vodičov sa môžu javiť celoročné pneumatiky ako dobrá voľba.

Napredovanie pri vývoji celoročných pneumatík prešlo kus cesty a tieto pneumatiky už naozaj stoja za povšimnutie. Treba však dodať, že aj tu platí, že nie pre všetkých.



Motorista, ktorý by si mohol vybrať celoročky by mal: jazdiť najmä v južných oblastiach Slovenska
jazdiť najmä krátke vzdialenosti
jazdiť pomerne málo (nízky kilometrový nájazd)
jazdiť najmä v meste
mať doma ďalšie auto na cesty na hory v zime


Naše inštruktorské vozidlá sú už druhý rok obuté na celoročných pneumatikách Continental AllSeasonContact.

Musíme povedať, že nás veľmi milo prekvapili. Jazdili sme na nich v lete, v zime aj medzi tým. Môžeme odporúčať. Viac výstupov k týmto celoročkám prinesieme čoskoro.



 


106 views0 comments

Comments


bottom of page